Hvornår på dagen skal jeg tage mine kosttilskud?

Hvornår på dagen skal jeg tage mine kosttilskud?

/Indlægget indeholder sponsorerede produkter efter eget valg. Der er ingen reklamelinks, men links så du kan se produktet/

Jeg bliver ofte spurgt, hvornår man skal tage sine kosttilskud. Egentlig er det ret individuelt, men der er også nogle “forholdsregler”, der måske kan hjælpe dig. Jeg kan ikke løbe alle kosttilskud igennem, men jeg vil forsøge at tage de mest gængse.

Fiskeolie (som du jo køber af høj kvalitet, ikke? 😉 )

Her kommer det lidt an på, hvilken type du tager. Jeg tager typisk flydende fra Nordic Naturals, men efter jeg er blevet gravid har der været dage, hvor jeg ikke har kunne få den flydende ned. Så har jeg taget to forskellige kapsler i stedet, både krill og Ultimate (dog ikke nødvendigvis begge hver dag).

Jeg tager typisk min fiskeolie lige inden jeg går i seng, men du kan også sagtens tage den om morgenen. Nogle kan få kvalme, hvis de tager fiskeolie på tom mave, men andre optager olien bedst, hvis den tages på tom mave.

Så her skal du prøve dig frem og tage det, som der passer dig bedst. Du kan også sagtens tage lidt morgen og aften.

B-vitaminer

B-vitaminer har betydning for vores energidannelse, så derfor er det jo mest oplagt at tage dem fra morgenstunden af. Igen, så kan b-vitaminer give kvalme på tom mave, så spis dem gerne sammen med et måltid.

Multivitamin

Da der er b-vitaminer og andre vitaminer/minerale i en multivitamin pille, som kan give ekstra energi, så kan det være en god ide at tage det fra morgenstunden af. Dog er der nogle vitaminer i en multivitamin pille, som er fedtopløselige.

Det betyder, at kroppen skal bruge fedtstof enten fra den mad du spiser eller i form af fiskeolie, for at kunne optage vitaminerne. Mærker du ingen ændring på energiniveauet, så kan du sagtens tage din multivitamin til din aftensmad, hvis det passer dig bedst.

Jern

Jern er lidt speciel faktisk. Du skal gerne tage jern forskudt af dine andre vitaminer, men gerne tage det sammen med C-vitamin, da det øger optageligheden.

Hvor imod kalk og mangan hæmmer optageligheden. Disse mineraler er typisk i din multivitamin pille, så tag ikke dette på samme tidspunkt.

Vælg altid en organisk jern, det er optages langt bedre af kroppen (og giver ikke maveproblemer). Spørg evt. i helsekosten. Jeg har endnu ikke besluttet mig for, hvilken en der er min favorit, men det kommer 😉

Calcium (som skal indeholde magnesium og d-vitamin)

Calcium (kalk) er et mineral som også har sine forbehold. For at calcium (kalken) kan komme ind i knoglerne er det vigtigt, at der er magnesium og d-vitamin tilstede. Du skal ikke tage ren kalk, for det har ingen gavn – tværtimod.

For at nedbryde og optage kalk, er det en god ide at tage tilskuddet efter aftensmaden, da du har brug for mavesyre for at optage kalken.

Din mavesyreproduktion er højest efter et måltid og gerne sidst på dage evt. efter din aftensmad. Husk at jern og calcium ikke tages sammen!

Q10

Q10 er med til at holde energiniveauet stabilt, så den er helt oplagt at tage fra morgenstuden. Jeg har taget det ind imellem i min graviditet, hvis jeg har været hel flad for energi (dog ikke hver dag overhovedet).

Magnesium

Magnesium er et tilskud, som er med til at give ro til musklerne, og derfor har mange glæde af at tage magnesium inden sengetid.

Hvornår skal man tage magnesium? 🤔

Tag det gerne 1 times tid inden du skal sove, for at slappe mere af. Jeg har følt en del uro i min graviditet, hvor magnesium har hjulpet mig meget.

Gurkemeje

Gurkemeje optages allerbedst sammen med fiskeolie, så den kan være en god ide at tage sammen med det. Hvor end jeg gerne ville tage gurkemeje under min graviditet, er jeg nødt til at lade være, da det er med til at virke udrensende på kroppen.

C-vitamin

Faktisk lidt en der skiller vandende. Nogle mener C-vitamin kan give energi, og andre mener, at den optages bedst til natten. Jeg tager den typisk om morgenen eller til min frokost.

Mælkesyrebakterier

Jeg er stor fortaler for, at splitte dine mælkesyrebakterier op i doser, så du får halv portion om morgenen til din morgenmad og så den anden halvdel til natten.

Det er dog ikke altid, at jeg får det taget om morgenen, og så tager jeg det blot til aften. Næsten hellere til natten end det hele om morgenen, men det er blot min holdning. 😉

D-vitamin

D-vitamin er fedtopløselig, så kroppen skal bruge fedt for at optage det. Dog ligger mange typer d-vitamin i en olie i selve kapslen. Tag den lige når du synes.

Jeg mangler sikkert nogle, men så spørg, så skal jeg forsøge at svare.

Kh Tina

Tilbage til bloggen