Hvorfor overhovedet tænke på at udsætte din menstruation?

Hvorfor overhovedet tænke på at udsætte din menstruation?

Jeg var i går til en hyggelig tøseaften, hvor snakken går på p-piller, hormonspiral og hvad den “gode” prævention er. Det er en ret privat snak, men også en snak der kan være svær, fordi vi alle er forskellige, har forskellige meninger og ikke mindst lever et forskelligt liv.

Jeg har før skrevet indlæg om dette emne som hvilken prævention skal jeg vælge?” og hvad gør jeg efter p-pille stop?“, som du også kan læse, hvis du ikke har læst dem før og har interesse for det.

Tilbage til snakken som fik mig til at skrive dette indlæg var, at nogle af pigerne synes det var dejligt, at de kunne slippe for menstruation med hormonspiral og med p-pillerne kunne de jo bare helt springe over. Den ene har også fået at vide hos lægen, at hun sagtens kunne springe over i 6 mdr. og så have menstruation en gang om året. Nemt og bekvemt hva? Hmm..

Der er bare en stor ulempe ved denne “nemme” måde. Personligt tog det mig et par år at komme i hormonel balance efter p-pille stop, som jeg havde taget i over 10 år, da jeg også havde fået af vide, at det ikke havde nogen negativ påvirkning. Det havde det så for mig… og mine veninder… og mine klienter…

Menstruation kommer måske aldrig særligt belejligt og vi er da enige om, at det kunne være rart liiiige at hoppe over, når den kommer midt i ferien eller op til en begivenhed. Kvindekroppen er bare sådan indrettet, at det er en naturlig ting en gang om måneden. Det er efter min mening ikke noget vi skal pille ved. Det er en naturlig del af at være kvinde (hippie eller ej) og vores hormoner bliver forvirret, når vi så udsætter den eller helt stopper den, som en hormonspiral sommetider gør. Det kan give en pokkers masse ubehagelige gener lige nu og på sigt som nedestående eksempler.

Huden kan bryde ud med urenheder, du kan føle dig enormt træt, du kan få humørsvingninger (det havde du måske også inden), menstruationssmerter, ømme bryster op til menstruation, nedsat sexlyst, hårtab, irritabel og alt mulig andet. Dette sker måske først når du vælger at stoppe på prævention med hormonerne og måske også nu hvor du tager dem.

Hvis det er et ønske for dig at stoppe på prævention med hormoner, så følg disse råd nedenfor og overvej bogen Hormonel Harmoni, som virkelig kanhjælpe dig godt på vej. Det kræver tålmodighed, men det ved jeg du har! <3

Jeg jubler da ikke over når jeg skal have menstruation, men det irritere mig heller ikke. Jeg ved at min krop fungerer som den skal, når jeg har en regelmæssig menstruation. Jeg kan læse udfra min cyklus om jeg er i hormonel balance eller har brug for lidt ekstra hjælp via kosten eller fordi jeg har været stresset.

Tips til nærer din hormonbalance:

  • Ro, hvile og søvn fra senest kl. 22, da dine hormoner har brug for mere søvn end du regner med
  • Spis nærende fibre fra knuste hørfrø, loppefrøskaller og hybenpulver da det booster din udrensing
  • Spis grove grøntsager og gerne rødbede, som juice, bagte eller rå da det øger din afgiftning
  • Spis masser af kål , da det indeholder stoffer, som hjælper kroppen med at nedbryde brugte hormoner
  • Drik brændenælde og mælkebøtte te for at støtte leverens afgiftning
  • Skær ned på komælk, sukker og gluten da dine hormoner desværre ikke trives med det
  • Spis fermenteret kål og supplér gerne med mælkesyrebakterier
  • Spis hørfrø, sesamfrø og græskarkerner dagligt, da de indeholder mineraler der fremmer en god hormonbalance
  • Spis 85 % mørkchokolade, da det sender lykkehormoner til hjernen som giver ro
  • Lyt til app’en HelloMind for at få tankerne i ro og for at koble af hver eneste dag

Har jeg mon glemt noget? Tanken var egentlig en ganske kort skriv, men det blev det jo ikke, så måske et emne jeg bør skrive meget mere om? 🙂

Kærligts Tina

Disclamer: Rådene her på bloggen er IKKE en erstatning for lægebesøg, medicin eller sygdomsbehandling. Jeg Tina Lykkegaard kan ikke stilles til ansvar hverken medicinsk, lægeligt eller juridisk for komplikationer ved brug af overstående råd. Du bør søge læge og/eller behandler, hvis du er i tvivl om livsstilsændring er noget for dig. Sundhed er kompleks og det er dit ansvar, hvilken vej du vælger at gå.

Tilbage til bloggen