Hvordan kan mælk skabe hudproblemer?

Hvordan kan mælk skabe hudproblemer?

Hvis jeg kunne, ville jeg gerne skrive at i endelig skal drikke løs af komælk, da vi her i Danmark er storforbrugere af komælk. Desværre ser jeg bare ofte en forværring af hudens tilstand ved daglig indtagelsen af komælk.

Komælk kan for nogle give inflammation, som ville kunne ses i huden som rødmen, akne, urenheder, psoriasis, rosacea, eksem (også børneeksem!) og lign.

Læs også “Drikker du mælk? Find ud af, hvorfor jeg ikke gør

Dette skyldes, at mange har svært ved at fordøje/omsætte komælk’s proteiner (og ikke kun laktosen, som mange fejlagtig tror) og derfor giver det fordøjelsesproblemer og irritation i tarmene, som kommer til udtryk gennem huden.

Når jeg vejleder og fortæller, at man skal skære komælk fra sin kost, kan det være enormt svært, men jeg vil forsøge at komme med alternativer. Prøv at være konsekvent i 6 uger (mindst) for at se den optimale effekt ved at undelade komælk.

Dette vil være alt der stammer fra koen som ost, mælk, skyr, yoghurt, creme fraiche osv. – også de laktosefri varianter. Den eneste undtagelse er en rigtig økologisk kærnet smør, da dette er nærende for huden.

Alternativer kunne være:

  • Mandeldrik (Alle nøddearter, men tjek sukkerindholdet eller lav allerhelst mandeldrik selv)
  • Kokosmælk
  • Risdrik
  • Soyade (i små mængder)
  • Soyayoghurt (hold øje med sukkerindholdet og få soya i begrænset mængder)
  • Soyafløde (i små mængder)
  • Risdrik
  • Havredrik
  • *Jersey mælk/ Urmælk A2

Læs også “Hvilke alternativer er der til mælk?

Brug mest af nøddearterne og de andre en gang i mellem eller til madlavning. Hvis du er til ost, så kan gede/fåre oste anbefales, da proteinerne heri er helt anderledes end koens.

Inden du rynker på næsen, så giv det et forsøg. Eksempelvis Manchego som er min favorit eller økologisk ægte fetaost. Der er også andre fødevare, der har en negativ effekt på huden som gluten og sukker.

Det er disse tre fødevare du skal forsøge at udelukker, så godt du kan fra din kost, hvis du vil have store resultater.

*Hvis du skal have komælk vil jeg anbefale de økologiske varianter og gerne produkter, som ikke er behandlet for meget. Som sødmælk, creme fraiche 38 % eller kærnet smør.

Produkter fra køerne jersey kan være bedre tålt, da proteinerne her minder mere om geder/får. Her har Thiese nogle produkter fra jersey køer eller deres nyeste skud på stammen urmælk A2.

Nu sidder du måske og overvejer, om du nu mon får kalk nok? Det skal du ikke bekymre dig om. Bare du spiser varieret med masser af grønt, nødder, frø og kerner så får du den gode kalk, som kroppen har brug for.

Faktisk er det stor tvivl om, hvorvidt vi overhovedet kan bruge den kalk der er i komælk. Man kan jo undres over, hvorfor vi i Danmark er et af de lande, som har flest tilfælde af knogleskørhed sammenlignet med lande i Asien som stort set ikke drikker komælk.

Kærligst Tina

Tilbage til bloggen