Hvilke mælkesyrebakterier anbefaler jeg?

Hvilke mælkesyrebakterier anbefaler jeg?
Dette er nok mit favorit kosttilskud, fordi jeg selv har oplevet en markant bedring, men bestemt også fordi jeg gang på gang ser bedring hos mine klienter ved indtagelse af mælkesyrebakterier (det danske ord for probiotika).

Jeg tænkte derfor jeg ville lave en lille guide omkring mine favoritter, hvorfor de er gode og hvordan de tages. Men husk, at vi alle er unikke, så resultatet kan variere fra person til person.

Hele 70-80 % af dit immunforsvar sidder i maven og det er derfor hamrende vigtigt, at din mave/fordøjelse fungerer, som den skal. Jo bedre fordøjelse, jo bedre vil kroppen være til at bekæmpe bakterier, svamp, vira og irritationer i bl.a. huden.

Har vi meget få gavnlige bakterier eller den forkerte sammensætning, vil de dårlige tage over, hvilket kan give mange gener. Immunforsvaret kan i den sammenhæng blive træt og har ikke de bedste vilkår til at udføre dens arbejde.

Jeg anbefaler mælkesyrebakterier til alle året rundt eller evt. blot som kur nogle gange om året eller indtagelse 2-3 gange om ugen året rundt. Gravide, ammende, ofte syge mennesker, stressede, folk med mentale/psykiske udfordringer og folk med hudproblemer kan tage det dagligt og/eller ugentligt efter min mening.

Rotér gerne med nedenstående mærker for at få alle de gavnlige stammer, da hver stamme har forskellige effekter. (Altså køb en anden type af nedenstående end du gjorde sidst)

 

Pharma Nord Bio-tura

Små synkevenlige kapsler, der er lavet på en speciel fremstillingsmetode der gør, at de gavnlige bakterier overlever den lange vej ned i tarmene. Disse er suveræne på rejser eller til at tage med, da bakterierne godt kan holde til stuetemperatur. Tag 3 stk. dagligt.

 

NDS Probiotic Classic

Mælkesyrebakterier i pulverform. Her tager du 1 tsk. og rører op i (meget) afkølet kogt vand og venter 15 min. med at drikke det. Denne er god at starte med og specielt til dig der har mange bekymringer omkring tarmfloraen. Denne skal stå ved stuetemperatur. Jeg bruger og anbefaler den ofte som en start-kur, hvor man kan tage en bøtte færdig og så gå over til en anden.

 

Udo’s Choice High-Bifido

Et meget stærkt mælkesyrebakterie tilskud og er ideelt, som en ekstra kur eller til at booste tarmfloraen lidt ekstra. De skal opbevares på køl, men kan holde til kortere ophold ved stue temperatur. Tag 1 stk. dagligt. Disse er også rigtig gode som kur nogle gange om året.

 

Biosym Symbioflor +

Har en suveræn pris og længe været en af mine favoritter. Kapslerne er små og må gerne tages ud af kapslerne, hvis man ikke ønsker at synke kapslerne. Jeg synes denne er god til at vedligeholde. Tag 2-4 stk. dagligt.

Skal du starte op på et af følgende, så tag evt. halv dosis den første uge, da nogle kan oplever gener i starten, men det er kun et godt tegn, da de dårlige bakterier slåes i ihjel og de nye overtager styrringen. 🙂

Kærligst Tina

 

 

Disclaimer: Lidt ærgerligt at dette er nødvendigt, men for en sikkerhedsskyld skal jeg sige, at jeg Tina Lykkegaard ikke kan stilles til ansvar for komplikationer ved brugen af disse råd hverken medicinsk eller juridisk. Dette er blot en anbefaling og ikke forpligtende. Sundhed kan være kompleks og det er dit ansvar, hvilken vej du vælger at gå. Er du i tvivl spørg din læge til råds.

Tilbage til bloggen