Er du stresset? For så er din hud også

Er du stresset? For så er din hud også

Urenheder på kinderne, rødmen når du renser af, på trods af at der bruges milde renseprodukter eller ligefrem ømme bylder nede i huden, omkring kinderne kan være tegn på at huden er stresset. Men huden har ikke stresset sig selv, det klarer vi (desværre) nemt selv.

Desværre skal vi i dag nå det hele på den halve tid og gerne lidt mere til samtidig med, at det skal se hamrende godt ud. Det kan være svært og hårdt på samme tid. Huden er egentlig snu nok, fordi den sender signaler der, hvor du lægger mærke til det. Kroppen tænker at store ømme bumser i ansigtet må du da bemærke og måske endda overveje HVORFOR de kommer igen og igen?

Huden stopper heller ikke bare lige med at sende signaler, men fortsætte blot fordi vi forsætter. Stress vil øge inflammation i kroppen og vores celler lukker egentlig bare af og får ikke den næring de har brug for gennem vores kost. Stress er også ofte lig med, at vores måltider ikke er super optimale og det kan hurtig blive løsninger som købemad, hvor der ofte er en masse raffineret salt og dårlige fedtstoffer som også forværre inflammationen i kroppen.

Motion er heller ikke det som står øverst på ønskelisten hvis man har travlt, hvilket kroppen ellers har brug for. Det vil nemlig forbrænde hormonet kortisol som er vores stresshormon. I stedet for at banke sig selv i hovedet over, at man igen ikke fik løbet den tur er det bedre at starte lige der hvor er. Måske er det en gåtur ved vandet eller i skoven for at få ro på. Luk alle ude og lyt til hvad det er man egentlig har brug for. Naturen har nemlig en enormt beroligende effekt på kroppen.

Søvn kan også være med til at dæmpe stressniveauet og de bedste timer er fra kl. 22 – 02 så det vil være en god ide at prioritere disse kostbare timer. Når jeg har svært ved at sætte hovedet på pause inden sengetid lytter jeg altid til Birthe Buhls app. Birthe er stress coach og er meget anbefalelsesværdig, hvis du har brug for hjælp til at komme ud af stressen. App’en hedder “mindfulness-bevidst nærvær” som er fantastisk.

Omega 3 indeholder også DHA som beroliger hjernen og derfor er det en super god ide at supplere med dette. Gerne 1-2 spsk. de første 3 mdr. Magnesium kan også være med til at berolige nervesystemet og tages inden sengetid. Gerne omkring 400-500 mg.

Husk at være god ved til selv og gør det som får dig til at stresse af. Det er faktisk ret okay bare at have MIG-tid..

Skønhed starter indefra.

Kærligst Tina

Tilbage til bloggen