Hvad spiser den gravide (hud)terapeut?

(Indlægget indeholder sponsoreret indhold) Ja det er jo så mig… Efter en del forespørgsler omkring min kost nu hvor jeg er gravid, så tænkte jeg, at det var på tide, at jeg kom i gang med indlægget. Efter en hyggelig weekend med mine gravide veninder var der selvfølgelig en masse snak om kost og graviditet generelt. Jeg synes dog at min appetit og madlyst har været enormt svingene. I starten af graviditeten, forsøgte jeg at spise som jeg plejede (uden komælk og gluten), men jeg måtte give op, da min krop bare skreg efter helt almindeligt brød. Det holdte dog forholdsvis hurtigt op igen, men rugbrød har også være på favoritlisten og nej det var heller ikke den glutenfrie variant. Jeg har fra start været meget opmærksom på kvaliteten af maden og ikke mindst om at købe økologisk. Det kan du læse om her, hvis du ikke allerede har gjort det. Hvad spiser den gravide (hud)terapeut mon til dagligt? Jeg har også været ret opmærksom på at få mine grøntsager, fordi jeg sagtens har kunne leve af rugbrødsmadder en hel dag. Det er bare ikke særlig givende, hverken for mig eller baby. Derfor har jeg forsøgt at drikke grønne juice (når jeg ikke selv laver dem, redder HappyJuicery mig med levering lige til døren) eller smoothies, hvor jeg kan gemme ret så mange grøntsager. Grøntsager har nemlig ikke hittet hos mig eller mine gravide veninder. Jeg ved ikke hvad det er, men det er bare kedeligt. Jeg ved jo bare godt, at kroppen har brug for en stor portion grøntsager hver eneste dag. Ellers får jeg klar besked fra kroppen, hvor jeg bliver træt, dårligt humør og dårlig hud med urenheder og rødmen. Jeg forsøger derfor altid at starten dagen med en smoothies og sommetider sammen med noget grød af en slags. Det lidt forskelligt, hvor meget jeg kan spise. Jeg er blevet ret vild med denne grød fra Urtekram, hvor jeg blander lidt chiafrø og sesamfrø ved samt lidt honning når den er taget af varmen. Min favorit smoothies er lige nu: En lille håndfuld ægte blåbær En lille håndfuld solbær (fås sommetider danske i Rema) En halv banan En halv avokado 4-5 små buketter broccoli Evt. en lille håndfuld baby spinat Saften fra en halv appelsin En skvat citron saft 2 tsk. chiafrø 1 tsk sesamfrø (gerne lagt i blød natten over og skyllet) 1 tsk. kokosolie Hvad spiser den gravide (hud)terapeut mon til dagligt? Til frokost spiser jeg ofte lidt usaltede nødder (eller nødder jeg selv salter med havsalt), hvor min favorit lige nu er macadamia nødder, hvor jeg kværner havsalt helt fint og kommer nødder og havsalt i en beholder. Det er altså den rene fornøjelse! Så får jeg måske et æg til sammen med mine broccoliboller og måske et par gulerødder, hvis jeg kan lokke den gravide (mig!). Jeg tænker generelt meget i at få sundt fedt (nødderne), grøntsager, proteiner (æg), og kulhydrater (broccolibollerne). Om eftermiddagen kan det være lidt frugt sammen med en halv avokado og måske lige et par nødder igen. Eller et par stykker mørk øko chokolade (som vidst egentlig ikke er det bedste for baby) eller en almindelig glutenfri bolle. Det kunne jo så også være et stykke rugbrød 😉 Til den søde tand, så er mine bananmuffins også suveræne. Jeg burde også spise mere kød, men jeg er bare ikke god til det. Jo lidt kylling måske eller kød “gemt” i lasagne, men ellers er jeg bare ikke meget til det. Så forsøger jeg at få lidt alternativer, hvor disse veggi-deller virkelig er et hit. 😉 Risretter er også et hit, tærter eller lasagne med pastaplader lavet på ærte/linser. Jeg har dog fået forbud for at lave lasagne flere gange i ugen af min kæreste. 😉 Hvad spiser den gravide (hud)terapeut mon til dagligt? Hvad spiser du som gravid? Har dine madvaner ændret sig? kærligst Tina

Del på facebook
Del på linkedin

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *