Del 1: Hvilke alternativer er der til komælk?

TAK for jeres søde modtagelse af indlægget fra i går “Drikker du mælk? Find ud af, hvorfor jeg ikke gør”! Det er så dejligt, når jeg kan se, at i kan bruge mine indlæg til noget og giver en god feedback tilbage.

Jeg lovede jo at komme med nogle alternativer, så dem har jeg tænkt mig at ridse op. Måske glemmer jeg noget eller måske spiser du nogle fødevare, du rigtig gerne vil have et alternativ til og så skrive du endelig bare en kommentar.

Almindeligt mælk (letmælk, minimælk og sødmælk)
Jeg bruger stort set ikke nogen former for mælk længere og her tænker jeg også plantedrikke. Det er så sjældent jeg laver noget, hvor jeg skal bruge det, men hvis jeg skal bruge en slags mælk, så bruger jeg typisk kokos-havre-, mandel-, ris-, eller soyadrikke. Der findes et hav af forskellige typer og det er bare med at prøve sig frem (er det mon et dårlig råd?). Jeg synes dog ikke der er nogen der ligefrem smager godt på havregryn (hvis man er sådan en type 😉 ) jo måske havredrikken, meeen… Jeg drikker ikke selv kaffe, men jeg ved der er mange der bruger havredrik og mandelmælk i kaffen. Det vidst også en smagssag.

OBS! Nogle drikke indeholder agavesirup eller andre sødemidler, men der findes også drikke helt uden sukker.

Fløde
Her bruger jeg soyafløde typisk til madlavningen. Igen, så er det ret sjælendt jeg bruger fløde, men skal det være ekstra cremet, så er det denne jeg bruger. Når jeg laver mornaysauce til lasagnen er det også på soyafløde (skal i have opskriften?). Det smager lidt nøddeagtig og har lidt en eftersmag, men jeg synes den er ganske godt. Hvis du skal bruge fløde til flødeskum så kan du også vælge soyafløde som er “flødeskum” (der findes en i supermarkedet, men den kunne jeg ikke finde et link på). Du kan også piske den fede del af kokosmælk op til en cremet skum 🙂

alternativer til komælk

Yoghurt
Jeg har forsøgt at lave min egen yoghurt på kokosmælk, men uden held (den kommer en dag, bare vent! 😉 ) og ellers er jeg glad for havreyoghurt (fås i helsekosten) eller soyayoghurt fra supermarkedet eller helsekosten. Supermarkedets indeholder sukker, men meget mindre mængder end meget andet (komælks) yoghurt. Soyayoghurten uden sukker kan også bruges til dressinger osv.

OBS! Der er mange meninger om soya og jeg spiser der personligt ret sjælendt. Det måske 2-3 gange i måneden, hvilket jeg synes er rigtig fint, men lad være med at spise det hver dag. (Ligesom komælken er det ikke godt at få dagligt 😉 )

alternativer til komælk

Ost
Som du ved fra i går, undgår jeg ikke mælk, fordi jeg er veganer eller ønsker at blive det. Det er rent sundhedsmæssigt. Derfor ELSKER jeg gede/fåre oste, men det gjorde jeg bestemt ikke i starten. Jeg synes det var mærkeligt at spise en ged’s mælk. (Hvem gør overhovedet det- tænkte jeg!) Men det er så blevet mig. Gede/fåreoste smager er meget mere, så her skal du prøve dig frem. Jeg spiser de økologiske varianter, så vidt det er muligt. Proteinerne i gede/fåreoste (fås også som yoghurt) er helt anderledes end i komælk og kan derfor være meget nemmere at fordøje/omsætte for kroppen. Der er faktisk flere der mener at gede/fåre oste har mange sundhedsfremmende egenskaber. 

Mælkechokolade
Jeg har altid haft en svaghed for chokolade og her findes der selvfølgelig også alternativer. Flere helsekostbutikker har vegansk chokolade. Både som lys chokolade og hvidchokolade. Der er det blevet til “mælke”chokolade med rismælk eller med kakaosmør. Det faktisk først på det senest det jeg har opdaget at dette fandtes! Det er ret farligt 😉 Det er specielt disse varianter som er kommet i mit søgelys: Ichoc og Loving Earth.

alternativer til komælk

Jeg kommer med en del 2, så snart jeg kan! Skriv gerne en kommentar om hvad jeg skal give alternativer til. 🙂

Kærligts Tina

Del på facebook
Del på linkedin

6 kommentarer til “Del 1: Hvilke alternativer er der til komælk?”

  1. Jeg har også skåret komælk væk fra min kost – kunne simpelthen ikke tåle det i min mave plus jeg får talgknupper af det.
    Men synes det er virkelig svært med ost. Hvor køber du dine oste? Og kender du et alternativ til fx mozarella? 🙂

    1. Tina Lykkegaard

      Hej Lisa, ja sådan har jeg det nemlig også. Jeg finder mine oste primært i Supermarkedet som Føtex, Meny (også i deres delikatesse) og Irma har også oste som er økologiske. Lige mozarella har jeg faktisk ikke. Dog er der en ost fra mærket Tebstrup (økologisk) som ligger i en lage og den er sådan lidt feta/mozarella agtig. Kh Tina

  2. Hej Tina,

    Jeg knus-elsker brød med et godt lag smør – kan jeg spise det helt uden problemer, selvom det jo også kommer fra koen? 🙂

    1. Tina Lykkegaard

      Hej Michala. Oftest er det proteinet i komælk som ikke er nemt at fordøje og smør er stort set kun (sundt) fedt. Jeg tåler det fint, så hvis du ikke er decideret allergisk tænker jeg sagtens du kan. 🙂 Bare den er økologisk og IKKE en smørbar 😉 Kh Tina

  3. Hvis du en sjælden gang skal have havregryn med en lækker plantemælk, så skal du prøve soyamælken med vanilje (den mørkeblå). Du behøver ikke en gang andet sødende fordi den har vaniljesmagen. Du kan også lave en blanding med havremælken, for en mindre sødet udgave.
    Vi forsøger at bruge færre animalske produkter herhjemme og særligt komælk har vi skåret fra. Min kæreste kunne drikke en liter om dagen, og drikker nu slet ikke komælk, men har erstattet med plantemælk. Han drikker også betydeligt mindre. Herhjemme er det et hit 🙂

    1. Tina Lykkegaard

      TAK for den Denise Amanda. Hvor lyder det lækkert! Jeg kommer også lige i tanke om at den kunne være lækker at bruge i en koldskål. Det skal prøves 😉 Tak for tippet. Kh Tina

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Ferielukket - uge 29 + 30

Sidste chance for at bestille før vores ferie er torsdag d. 9. juli kl.15.00.

 

Derefter sendes der først igen mandag i uge 31. 

15585