Er du en diva? Sådan undgår du humørsvinger

Altså når du ikke får noget at spise? Eller hvor der er gået lidt for mange timer siden sidste måltid? Du føler måske, at kroppen skriger efter sukker og specielt sidst på eftermiddagen. Det handler om dit blodsukker og for at undgå denne diva-tilstand er det vigtigt, at holde dit blodsukker stabil hele dagen.
 
Måske kan du genkende, at hvis du er hamrende sulten, så ryger hele denne skål på billedet også, men er du dejlig mæt, kan du måske bedre nøjes (og nyde) blot nogle få stykker. Sådan har jeg det i hvert fald…
For at holde dig mæt og holde dit blodsukker stabilt, skal du fokusere på, at få sunde fedtstoffer til hvert måltid. Rigtig gerne fra økologiske fede fisk, hørfrø, valnødder, chiafrø, sesamfrø, hampefrø, økologisk kærnet smør, koldpressede olier eks, oliven og avokado.
 
Dertil skal du have noget kvalitets protein fra økologiske æg, quinoa (kender i dem? de er så lækre i salat!), hampefrø, kød fra økologiske dyr, bønner og kikærter. Protein skal du have til hvert måltid, da gode proteiner sammen med fedt vil holde dig mæt i længere tid.
 
Kulhydrater som brød, pasta, hvide ris, kartofler (kolde kartofler er faktisk okay i mindre mængder), kage, slik og chokolade vil give enormt hurtig energi, da blodsukkeret stiger, men kort tid efter vil blodsukkeret igen falde. Denne rutschebanetur vil ikke kun gøre dig sulten kort tid efter, men også påvirke dit humør og dine hormoner. Derfor kan ustabilt blodsukker også have en negativ effekt på din hud, men i stedet for at dette indlæg skal være det-må-du-ikke-gøre, så hav de næste dage fokus på sunde fedtstoffer og kvalitets protein, så vil der heldigvis ikke være plads til så meget af det mindre gode. 😉 Du vil helt sikkert mærke, at dine cravings er mindre og du har nemmere ved at træffe sunde valg.
 
Hvis du stadig har svært ved at styre dine søde tand har ægte kanel en rigtig god effekt på vores blodsukker. Kanel går nemlig ind og stabilisere vores blodsukker, så det kan du med fordel drysse ud over din morgengrød, komme lidt i smoothies, i bagværk og lign. Den billige kanel har ikke samme effekt og kan belaste din lever.
 
Sådan forvandler du divaen! 🙂
 
Kærligst Tina
Del på facebook
Del på linkedin

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *